13 Nisan 2011 Çarşamba

Polikistik Over Sendromuyla Hayat-1

Polikistik Over Sendromu (PKO) hakkinda uzun zamandir yazmak istiyordum. Bu hastaligin ne oldugu konusunda fikri olmayanlar lutfen burayi okusunlar! Ozellikle belirtmek istiyorum ki ben doktor degilim, tibbi olarak hicbir bilgim yok! Sadece 28 yasinda bir kadin olarak bu hastaliktan tum hayatim boyunca cektim… Burada anlatmak istedigim kendi tecrubelerim ya da hayatim boyunca ne gibi sorunlarla karsilastigim…

PKO genelde regl oldugunuz tarihten itibaren belirtileri gostermeye basliyor, kimi kadinda 20 kusur yastan sonra da ortaya ciktigi goruluyor tabi.. Ben bu hastaliktan ilk regl tarihinden itibaren cekmeye basladim. Belirtiler cok cesitli, hatta bircok kadin PKO oldugunu bile bilmiyor! Halbuki 100 kadindan 5′i bu hastaliga sahip.. Ben hayatim boyunca cok siska bir insan olmadim, yeni yetmelik caglarimda ise kilo kontrolum bir eziyetti! Kendimi dizginlemedigim zamanlar deli gibi kilo aliyor, ailemin diyetisyene goturme cabalariyla 18-20 kg gibi buyuk rakamlarda kg veriyordum. Tabi ki bu surec mutemadiyen yineleniyordu!

Bunun yani sira lisede falan etrafimdaki bircok kiz arkadasim gunu gunune regl olup bundan sikayet ederken, ben bazen aylarca regl olmuyordum. Bunun ne kadar sinir bozucu oldugunu yasayanlar bilir! Vucudunuz dogru calismiyordur fakat diger kizlar muhtesem calisan vucutlarindan her ay gozunuzun onunde sikayet ederler! Onlari bogmak istersiniz! Bu nasil bir kiskancliktir anlatamam…

Hatta bu regl olamama sorunu kg ile dogru orantilidir, cunku siz kg aldikca vucudunuz hantallasir ve regl olmaz. Halbuki regl olsaniz daha iyi hissedecek vucudunuz.. PKO’nun en buyuk ozelligi budur! 2 ucu poklu degnektir PKO!!! Mesela  ben hastaligimi ogrendikten sonra yani 15 yasimdan 25 yasima kadar neredeyse araliksiz dogum kontrol hapi kullandim. Diger kadinlarin hamilelikten korunmak icin kullandiklari bu ilac benim ana saglik maddemdi! Hatta bizim aile icin o kadar normal bir hale gelmisti ki babamin onunde bile “anneeee hapim bitmissss bir ara unutmayalim da dogum kontrol hapimi alalimmmm” gibi cumleler kurabilirdim.

Simdi bu hastaligin benim uzerimdeki etkilerine bakalim.. Benim tahminimce omrum boyunca sahip oldugum tasikardi PKO’nun eseridir diye dusunuyorum hep. Killanma bircok kiside kendini baska yerlerde gosterir, mesela bende karin bolgesinde diye dusunuyorum. Hani bikini giyen kizlarda ya da piercing yaptiranlarda gram kil gorunmez ya, iste ben o kizlardan degilim! 10 yil gibi uzun bir sure boyunca dogum kontrol hapi kullandiktan sonra goguslerimde de fazlaca buyume oldugunu soyleyebilirim! Hayir dusundugunuz gibi guzel birsey degil bu arkadaslar :) 2 kadina yetecek kadar gogsunuzun olmasi sirtinizi buker, agirlik tasirsiniz, sadece ozel kup sutyenler kullanabilirsiniz ve yuz ustu yatmak aci vericidir!

Bir de PKOlu kadinlarin illet bir sorunu vardir! Insulin direnci… Bu oyle nalet bir olgudur ki hayatiniz boyunca gunde 6-7 porsiyon tatli yiyebilir ve hicbirsey hissetmezsiniz. Surekli bir kisir dongu, tatli ustune tuzlu yemek, tuzludan sonra tekrar bir tatli yeme ihtiyaci! Bu boyle surer gider! Tatli sevmeyen insanlari gercekten anlayamaz ve hayatin bundan ibaret oldugunu dusunursunuz :) Halbuki her yediginiz tatli hastaliginizi tetikler, kg almanizi saglar ve regl tarihleriniz hep daha da ileri bir tarihe atar…

Ben bircok kere diyetisyen macerasi yasadim. 18-20 kglar verdim… Once akupunktur sonra Selahattin Donmez, Taylan Kumeli gibi bircok unlu isme buyuk ama cok buyuk paralar doktum. Cok da guzel zayifladim! Ama dikkat etmedigim icin tum o kilolari geri aldim. Hatta Selahattin Donmez’e 2. kez gittigimde beni cok azarladi, basari yuzdesini dusurdugumu soyleyerek beni dovmekten beter etti! Cok basarili bir diyetisyendir, cok iyi bir insandir ama kendimi hic bu kadar asaagilanmis hissettigimi hatirlamiyorum. Muayenehaneden gozlerim dolu dolu ciktigimda “Aman yaaa unlu olunca gercekten herkesin bir tarafi kalkiyormus kardessssimmmm ” gibi abuk subuk cumleler kurdugumu hatirliyorum :) Bir daha da kendisiyle hic iletisim kurmadim. Ama diyebilirim ki beni en guzel sekilde zayiflatan yine Selahattin Donmez’dir! Keske bana kotu davranmasaydi da hamilelik sonrasi yine gozum kapali O’na gidebilseydim…
Cok uzun bir yazi oldu biliyorum, o yuzden bolmek istiyorum. Yarin da PKOlu biri olarak evlilik hayatimi ve nasil hamile kalabildigimi anlaticam :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder